Ma - vrij 9.00 - 18.00 uur

(06) 33 05 43 36

Secretariaat (Nanny Wolfs), Nieuwland 76, 6862 GE Oosterbeek

Top

“Neurofeedback effectief na behandeling van hersentumor” meldt KiKA (Stichting Kinder Kanker)

De behandeling van een hersentumor kan na afloop zorgen voor cognitieve en sociaal-emotionele problemen bij kinderen. In een pilotstudie van het Emma Kinderziekenhuis/AMC Amsterdam werd onderzocht of zij baat zouden kunnen hebben bij Neurofeedback. 

Het onderzoek

Kinderen die behandeld zijn voor een hersentumor kunnen op de langere termijn negatieve gevolgen van de behandeling ervaren. Deze zijn afhankelijk van het soort tumor, het soort behandeling (operatie, chemotherapie en/of radiotherapie) en de leeftijd van het kind. Het gaat dan vooral om problemen zoals traagheid in het verwerken van informatie, concentratieproblemen en geheugenproblemen. Deze problemen kunnen het leren bemoeilijken. Dit kan vervolgens weer aanleiding geven voor sociale en emotionele problemen. De therapeutische mogelijkheden om deze problemen te verminderen bij deze groep kinderen zijn helaas tot nog toe beperkt. Het is dus van groot belang dat deze mogelijkheden er komen om het toekomstperspectief van het kind positief te beïnvloeden.
Eén van de behandelmogelijkheden die in het project onderzocht zijn, is Neurofeedback. Dit is een methode waarbij de hersenactiviteit wordt gemeten en de eventuele onder- of overactieve hersengebieden getraind worden. Doel van de training is het normaliseren van deze onder- of overactieve hersengebieden. Eerder onderzoek bij kinderen met ADHD heeft laten zien dat Neurofeedback effectief is in het verminderen van o.a. aandachtsproblemen.  
In navolging daarop is in deze pilotstudie onderzocht of Neurofeedback ook een geschikte behandelmethode is voor kinderen die aandacht-, geheugen- en/of tempo-problemen ondervinden na een behandeling voor een hersentumor. Negen jongeren die in het Emma Kinderziekenhuis/AMC behandeld zijn geweest voor een hersentumor werden geselecteerd voor deze pilotstudie.

Het resultaat

Voor en na de Neurofeedback training zijn testen afgenomen die het cognitieve en sociaal-emotionele functioneren van deze groep in kaart brachten. Alle jongeren hebben na de voormeting 30 sessies met Neurofeedback training gekregen. Na afloop is een nameting uitgevoerd en zijn de deelnemers geïnterviewd over hun ervaringen. De eerste resultaten gaven aan dat Neurofeedback bruikbaar is als trainingsmethode voor deze groep jongeren. Uit de eerste analyses kwam naar voren dat vooral de reactietijd op taken verbeterde. Meer dan de helft van de jongeren gaf na afloop van de training aan dat ze zich sociaal-emotioneel beter voelden. Verbeteringen deden zich vooral voor ten aanzien van energieniveau en lichamelijk functioneren. Alle ouders gaven aan dat zij de training de moeite waard vonden voor hun kind en het aan anderen zouden adviseren. Op basis van deze eerste ervaringen is het mogelijk geweest een ruimere subsidie te verwerven voor het verdere onderzoek naar de effectiviteit van Neurofeedback bij deze doelgroep. 

Share